projektue3

erasmus                           logog1facebook       

Co nowego w projekcie „Conflict to Cooperation”?

kino17 1    W projekcie dzieje się wiele. Przyspieszyliśmy, bo czas ucieka, a przed nami wizyta młodzieży we włoskiej szkole Liceo Scientifico Statale Democrito w Rzymie. W podróż tę wybiera się siedmioro uczniów naszego gimnazjum wraz z opiekunami. Gościć będą w domach rówieśników w samym Wiecznym Mieście, a przygoda ta potrwa tydzień. Do wyjazdu zakwalifikowali się najaktywniejsi uczestnicy grupy projektowej, wykonując zadania, wśród których znalazła się prezentacja lub film o szkole bądź Lublińcu, wywiad na temat konfliktu, udział w spotkaniach, uczestnictwo w Maratonie Pisania Listów i zaangażowanie w jego przygotowanie, wykonanie plakatu.

    Przygotowania do wyjazdu są czasochłonne i absorbujące. Młodzież zapoznaje się z zagadnieniem dyskryminacji i imigracji poprzez samodzielne przygotowanie prezentacji, korzystanie z materiałów zamieszczonych na platformie eTwinning, rozwiązywanie ankiet, naukę fachowego słownictwa w języku angielskim, a w najbliższym czasie przez szkolenia poprowadzone przez księdza Michała, Publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, nasza „armię” oraz samych opiekunów projektu.

    Na początku lutego powstała strona projektowa na Facebooku o nazwie: Co2Co – Gimnazjum nr 1 – Lubliniec. Na bieżąco zamieszczamy tam informacje o podjętych działaniach.

    14 lutego wraz ze szkolnym kołem wolontariatu grupa projektowa przeprowadziła akcję charytatywną polegającą na sprzedaży mufinek upieczonych przez samych uczniów. Całkowity zysk ze sprzedaży został przekazany Polskiej Akcji Humanitarnej wspierającej mieszkańców, uchodźców z Aleppo w Syrii. Misja Polskiej Akcji Humanitarnej w Syrii prowadzi działania w 50 obozach dla uchodźców wewnętrznych na terenie prowincji Idlib i Aleppo, gdzie obejmuje systematyczną pomocą ok. 35 tys. osób. Nowoprzybyłym PAH dostarcza wodę, buduje niezbędne toalety i latryny, wywozi nieczystości i śmieci.

    Z kolei w piątek, 17 lutego obejrzeliśmy film pt. „Mustang”, wyświetlany w ramach ogólnopolskiego projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, rzecz jasna tematycznie powiązany z naszym projektem, a mianowicie wskazujący na dyskryminację kobiet. Reżyserka, urodzona w Ankarze, acz wychowana we Francji Deniz Gamze Ergüven pokazuje w nim, że wciąż w niektórych rejonach planety kobiety są traktowane jak ludzie gorszego sortu, rodzone i wychowywane w dużej mierze po to, by usługiwać mężczyznom i rodzić im dzieci. Film – tuż po emisji - wywołał ożywioną dyskusję o prawach kobiet i różnorodności kulturowej, tradycji i tolerancji.kino17 2

    Mamy wiele pomysłów i dobrych chęci. Towarzyszy nam zapał i szczypta rywalizacji. Przed nami akcja na Dzień Kobiet – wraz z grupą TAK dla uchodźców - NIE dla rasizmu i ksenofobii oraz Domem Otwartym zorganizujemy zbiórkę kosmetyków i środków higienicznych dla kobiet i dziewcząt przebywających w ośrodkach dla uchodźców w Polsce. Każdy może się przyłączyć. Zachęcamy!

Koordynatorki projektu

Varsovia nostra pulchra est…

er2warszawa- czyli nasze wrażenia po wycieczce do stolicy!

12 grudnia bardzo wczesną poranną porą grupa projektowa Erasmus+ „Conflict to Cooperation” wyruszyła w swoją pierwszą podróż śladami historii Polski, jej trudnych spraw i minionych konfliktów. Cel był jedyny, nasza doświadczona przez dzieje Warszawa i bardzo cenne obiekty muzealne, zajmujące pomniki i ulice, wywołujące refleksje cmentarze. Towarzyszyła nam przemiła i przede wszystkim perfekcyjnie znająca przeszłość zwiedzanych przez nas miejsc pani przewodnik – Małgorzata Arabas.

Pierwszym punktem wyjazdu były warsztaty w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin pn. „Jak pięknie się różnić” i „Wspólny dom. O Polsce wielu kultur”. Zajęcia te miały na celu wprowadzić młodzież w tematykę wspólnej przeszłości dwóch narodów – polskiego i żydowskiego, uświadomić, skąd biorą się uprzedzenia, które prowadzą do dyskryminacji, przygotować do radzenia sobie w codziennych sytuacjach tak, aby tolerować innych i samemu nie stać się ofiarą dyskryminacji. Przy okazji uczestnicy poznali wiele cennych szczegółów związanych z kulturą i językiem narodu żydowskiego.

Kolejny punkt programu wypełniło zwiedzanie Muzeum Historii Żydów Polskich Polin - Europejskiego Muzeum Roku! Było to zajęcie bardzo absorbujące, gdyż w jednym obiekcie – ogromnym, nowoczesnym, audiowizualnym - można prześledzić całą przeszłość polskich Żydów, poznać ich kulturę (np. kuchnię) i religię, poznać wybitnych Polaków-Żydów, dowiedzieć się, jak funkcjonowali w kraju, jakie mieli prawa, jak żyli oraz jaki los spotkał ich w czasie II wojny światowej. W miejscu tym można by spędzić cały dzień, nas czas naglił, więc ruszyliśmy w dalszą drogę, nie szczędząc zachwytów i nie mogąc opanować wrażeń. Zapamiętamy na pewno, że Polacy i Żydzi potrafili przez całe wieki żyć zgodnie.

Cmentarz Wojskowy Powązki przybliżył nas do historii Polski. Młodzi uczniowie po raz pierwszy zetknęli się z ogromem strat, które przyniósł największy na naszych ziemiach konflikt zbrojny XX wieku - zobaczyli ciągnące się alejami, ujęte w kwatery groby młodych Polaków walczących podczas okupacji oraz powstania warszawskiego, należących do różnych batalionów, sprzeciwiających się represjom ze strony nazistów. Zwłaszcza uwagę naszą przykuły mogiły Rudego, Alka i Zośki, bohaterów „Kamieni na szaniec”, poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i jego żony Basi. Uczestników wycieczki poruszyły też mogiły w Alei Zasłużonych oraz ofiar katastrof lotniczych.

Ostatni punkt programu, tuż po spacerze na rześkim zimowym powietrzu i rozgrzewającym obiedzie, stanowiło spojrzenie na rozświetloną świątecznym iluminacjami Warszawę: na Krakowskie Przedmieście z pomnikami Mickiewicza i Kopernika, Pałacem Prezydenckim, Uniwersytetem AM, kościołami, na Starówkę z Kolumną Zygmunta i Placem Zamkowym, na Nowy Świat, Plac Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza i inne aleje, uliczki, ogrody. W takiej rozmarzonej atmosferze ruszyliśmy do domu i trzeba przyznać, że humory dopisywały, bo w autokarze rozbrzmiała świąteczna muzyka i śpiew zintegrowanej grupy projektowej: „Last Christmas I gave you my heart…”

Koordynatorki projektu i uczestnicy wycieczki

6 grudnia po raz pierwszy w naszej szkole odbył się Maraton Pisania Listów!

marpislisUczniowie realizujący projekt „Conflict to Cooperation” w ramach programu Erasmus+ oraz ze Szkolnego Koła Wolontariatu przystąpili do akcji Amnesty International polegającej na pisaniu listów jednocześnie w wielu krajach i w wielu językach do prezydentów, ministrów sprawiedliwości, dyrektorów więzień i innych decydentów w sprawie osób, które zostały skrzywdzone przez własne państwo lub też są krzywdzone przez własny naród.

Nasza szkoła napisała w sumie 140 listów skierowanych do pięciu adresatów z Polski, Chin, Turcji, Indonezji i Malawi. Największe współczucie wśród gimnazjalistów wywołała opowieść o 10-letniej Annie, która jako albinoska, żyjąc w Malawi w Afryce, ma nieustanne poczucie niebezpieczeństwa, gdyż na jej części ciała czyhają zacofani sąsiedzi. Osoby z albinizmem uchodzą tam za talizmany przynoszące szczęście, dlatego się je okalecza, atakuje, zabija. Wezwaliśmy w 48 listach prezydenta tego kraju do zmiany prawa tak, aby albinosi mogli żyć swobodnie. Oburzyła nas także postawa polskiego rządu wobec niejasnego prawa dotyczącego przyjmowania w Polsce uchodźców z Białorusi. Często przyczyną emigracji z Białorusi do sąsiedniej Polski są powody polityczne. Uciekinierzy na przejściu granicznym napotykają na mur biurokratyczny i opór, z którym trudno się zmierzyć. Dlatego zawracają i narażają się na szykany ze strony swoich władz. Napisaliśmy 36 listów do ministra spraw wewnętrznych z zobowiązaniem do zmiany procedur i naszej postawy. Kolejna seria listów – bo aż 28 – została wysłana do ministra sprawiedliwości Turcji, z prośbą o uwolnienie prawniczki tureckiej biorącej w obronę mniejszość etniczną w tym kraju, czyli Kurdów, w szczególności domagała się ona ukarania żołnierzy, którzy zamordowali 12-letniego chłopca. 15 naszych listów trafi do prezydenta Indonezji – kraju, w którym nauczyciel i inni protestujący otrzymał karę wieloletniego więzienia za pokazanie flagi zakazanej przez rząd. Wezwaliśmy do natychmiastowego uwolnienia tego więźnia sumienia. Okazaliśmy także solidarność z profesorem uniwersyteckim z Chin, który na swych wykładach kwestionował politykę swego kraju wobec mniejszości etnicznych i zachęcał do porozumienia oraz sprzeciwiał się przemocy. Za protest przeciwko dyskryminacji mniejszości etnicznych ma spędzić swoje życie w więzieniu. Wezwaliśmy dyrektora więzienia do humanitarnego traktowania go i natychmiastowego uwolnienia.

Teraz przyjdzie nam czekać na efekty tej wielkiej akcji, a mamy nadzieję, że będą one niemałe, tak jak to bywało w przeszłości. Dziękujemy wszystkim, którzy okazali dobre serce innym.

Zobacz zdjęcia >>>

Organizatorki
EP i MKJ

Skład grupy projektowej

erasmusZ przyjemnością zawiadamiamy, że w skład grupy projektowej "Conflict to Cooperation” weszli następujący uczniowie naszej szkoły:

projekt 006

 1.
Aleksander Kopyto, 2c
 2.
Wiktor Małysa, 2c
 3.
Jakub Mańka, 2b
 4.
Kacper Pospiech, 2c
 5.
Jakub Białas, 2a
 6.
Kacper Wieczorek, 2b
 7.
Martyna Najgebauer, 1a
 8.
Jakub Bienek, 1c
 9.
Wojciech Popanda, 2b
 10.
Emilia Krawczyk, 2b
 11.
Igor Kasperczyk, 1a
 12.
Kinga Blicharz, 1c
 13.
Klara Piosek, 2c
 14.
Anna Gordzielik, 1a
 15.
Szymon Szymczyk, 2b
 16.
Kajetan Jureczko, 2b
 17.
Agata Malinowska, 1a
 18.
Kinga Ledwoń, 1c
 19.
Oliwia Pogodzińska, 1c
 20.
Marta Piecka, 1e
 21.
Michał Rudzki, 1c
 22.
Kamil Malinowski, 2b
 23.
Julia Maszkowska, 1e
 24.
Zuzanna Michałek, 1e
 25.
Dorian Budziałowski, 2b
 26.
Kamil Glanc, 2b
 27.
Mateusz Staś, 1c
 28.
Maja Soja, 1a
 29.
Łukasz Kampa, 2b
 30.
Ewelina Szczepanek, 2c
 Lista Rezerwowa:
 
 
 31.
Monika Urbańczyk, 1c
 32.
Aleksandra Pietrzak, 2a
 33.
Anna Grzyb, 2c
 34.
Emilia Lizurek, 1b

 

Wszystkich uczestników zachęcamy do angażowania się w działania projektowe. Póki co przygotowujemy materiały promujące nasze miasto I szkołę. Następny krok to wywiady nt. obecności I roli konfliktów w naszym życiu. Wszystkie materiały znajdą się w projekcie eTwinning.

Koordynatorki projektu

Co w trawie piszczy? Jakie zdarzenia za nami, a co przed nami?

                    „Od konfliktu do współpracy”erasmus

   Projekt „Conflict to Cooperation” nabiera tempa. Jesteśmy po kilkuetapowej rekrutacji oraz po pierwszym międzynarodowym spotkaniu projektowym dla koordynatorów w Hiszpanii. Zaczynamy obierać ścieżki.

   Kiedy zakończony został proces podpisywania umowy i pozyskania funduszy, z miejsca ruszyła rekrutacja uczestników projektu. Objęła ona uczniów klas pierwszych i drugich naszego gimnazjum. Zainteresowanych było wielu, gdyż swoje dokumenty aplikacyjne złożyło 55 osób i tyleż przystąpiło do pisemnego testu sprawdzającego znajomość języka angielskiego. Następnie kandydat na uczestnika miał za zadanie wziąć udział w rozmowie kwalifikacyjnej także prowadzonej w języku angielskim, a sprawdzającej biegłość komunikacyjną. Trzecia część rekrutacji to przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat: „Mój obrońca pokoju z XX lub XXI wieku”. Maksymalnie można było uzyskać 50 punktów. Tak przeprowadzona rekrutacja okazała się nie lada wyzwaniem, zainteresowani z wielkim zaangażowaniem podjęli się zadań. Powstał przy okazji imponujący materiał na temat obrońców pokoju w świecie. Lista rankingowa objęła aż 30 uczestników oraz 4 osoby rezerwowe. W ten sposób utworzona grupa projektowa będzie wspólnie realizować zadania, będzie regularnie spotykać się i inspirować, będzie też osiągać wytyczone cele.

   Równie owocne i absorbujące było spotkanie projektowe w Badajoz w Hiszpanii, dokąd udały się koordynatorki. Chociaż miejscowości dzieli odległość ponad trzech tysięcy kilometrów i podróż była męcząca, udało się powrócić z bagażem pomysłów. Zostały one przedstawione na radzie pedagogicznej.

   Zadania projektu będą się koncentrować wokół pięciu tematów: religia, środowisko, imigracja, płeć, historia, do nich stworzono zadania, którymi – po zrealizowaniu - chwalić się będziemy na platformie TwinSpace, stronie internetowej projektu oraz w eBooku. Będziemy uczyć się, poznawać, rozwiązywać, tworzyć, bawić się i spotykać.

Koordynatorki projektu:
Aneta Wośko i Ewa Prandzioch

Zaproszenie do udziału w projekcie

erasmus2

Uwaga Uczniowie!

Właśnie rozpoczynamy rekrutację do projektu „Conflict to cooperation” w ramach programu Erasmus +.

W szczególności słowa zaproszenia do udziału w ww. projekcie kierujemy do uczniów klas pierwszych i drugich. Przez dwa lata będziemy wspólnie rozwijać swoje umiejętności, odkrywać talenty, sprawdzać siebie w różnych sytuacjach, uczyć się, a także czerpać przyjemności.

Chociaż czeka nas trudne zadanie, bo trzeba będzie „mierzyć się z konfliktami”, zyskamy wiele, np. nowych znajomych. Europa stanie się nam bliższa.

Jeśli potrafisz komunikować się w języku angielskim, jesteś osobą kreatywną albo po prostu szukającą wyzwań, zgłoś swoją kandydaturę!

Rekrutacja trwa od 13 do 20 października br.

Poniżej znajdziesz Regulamin Rekrutacji i Uczestnictwa wraz z załącznikami.

REGULAMIN

WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE REKRUTACJI

Koordynatorki projektu:
Aneta Wośko
Ewa Prandzioch

Współdziałanie dla innowacji i wymiany dobrych praktyk

erasmus2„Conflict to Cooperation”

 

   Od 1 września 2016r. do 31.08.2018r. Gimnazjum nr 1 w Lublińcu będzie realizować kolejny program międzynarodowy w ramach Programu Erasmus + pt. „Conflict to Cooperation”(tłum. Od konfliktu do współpracy). W skład krajów partnerskich wchodzą: Wielka Brytania (główny koordynator), Hiszpania, Włochy, Turcja i Polska. Maksymalna przyznana kwota dofinansowania dla naszej szkoły wynosi 20 515,00 euro.

   Założenia projektu koncentrują się na rozwoju umiejętności społecznych, umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o wartości, kształtowaniu empatii, szacunku i umiejętności współpracy, rozwijaniu umiejętności dotyczących nowoczesnych technologii, budzeniu tolerancji wobec różnorodności kulturowej, nawiązywaniu do wydarzeń historycznych np. wojny, aby wyciągnąć wnioski i pamiętać o pokojowym rozwiązywaniu sporów, uczeniu życia w społeczeństwie bez dyskryminacji i uprzedzeń.

   Projekt skierowany jest do uczniów klas pierwszych i drugich naszego gimnazjum, którzy posługują się językiem angielskim, są otwarci na nowe zadania, potrafią wytrwale pracować, znają nowoczesne technologie, posiadają inne uzdolnienia. Szczegóły naboru uczestników zostaną określone w Regulaminie Rekrutacji Uczestników Projektu.

Koordynatorki projektu:
Aneta Wośko
Ewa Prandzioch

Page 2 of 2