godlo

 logosp4 3     godlo

projektue3

erasmus                           logog1facebook       

Conflict to Cooperation through History

Relacja z wizyty partnerskiej w Szkole Podstwowej nr 4 w Lublińcu

erasmus2 3W dniach od 13 maja do 19 maja br. Szkoła Podstawowa nr 4 w Lublińcu w ramach projektu “Conflict to Cooperation” w ramach programu międzynarodowego programu Erasmus + przyjmowała 44 gości z czterech krajów - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Turcji. Wspólnie spędzany czas wypełniły różnorodne zajęcia integracyjne i edukacyjne oraz wycieczki poznawcze realizujące temat ostatniej fazy projektu: “Konflikty i współpraca przez historię”. W sumie w realizacji zadań wzięło udział 90 osób.

Wizytę projektową otwarliśmy w szkole, witając partnerów chlebem i solą. W formie montażu słowno-muzyczno-filmowego w Miejskim Domu Kultury przedstawiliśmy naszą wyjątkową, ale też bolesną historię – liczne konflikty, cierpienie narodu, drogę do wolności, siłę woli Polaków, którzy okazali się niezwyciężeni. Była to bardzo cenna lekcja dla naszych gości, którzy jak dotąd dysponowali niewielką wiedzą na ten temat. Występ był poruszający dla wielu z nich, zaś historia Polski fascynująca. Nasi goście zaprezentowali także swoje wytwory: piosenkę, film, wiersz.

Kolejne punkty programu poniedziałkowego stanowiły warsztaty integracyjne, zwiedzanie szkoły oraz przygotowanych wystaw, m.in. poświęconych historii Lublińca w ciągu ostatnich 100 lat, wspólny tradycyjny obiad, spacer po Lublińcu ze zwiedzeniem Muzeum Św. E. Stein, szkolenie na temat wykorzystywania aplikacji w projekcie oraz rozgrywki sportowe w międzynarodowych zespołach. Zmęczeni, ale zintegrowani uczestnicy popołudnie mogli spędzić w swoich rodzinach goszczących, które dla swych gości przygotowały kolejne atrakcje.

Wtorek wypełnił wyjazd do Oświęcimia, który miał na celu zwiedzenie obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau. Czas wypełniły również warsztaty pt. “Pytania o Zagładę" i "Los dzieci młodocianych w obozie na podstawie dokumentów, fotografii i relacji". Doświadczenia tego dnia były trudne i bolesne, niemniej z przekonaniem nasi goście twierdzili, że konieczne, aby uczyć się z historii i nie powtarzać błędów.

Środowy program rozpoczęły zajęcia taneczne i muzyczne, oczywiście w międzynarodowych grupach. Wybrani uczestnicy uczyli się śpiewać „Belgijkę” z nieco zmodyfikowanym na tę okoliczność tekstem w kilku wersjach językowych, zaś pozostali ćwiczyli taniec. Ta wspólna inicjatywa zaowocowała wideoklipem. Po tej aktywnej części wyruszyliśmy do Katowic, do Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności przy Kopalni Wujek, gdzie wysłuchaliśmy opowieści świadka historii – p. Krzysztofa Pluszczyka - o latach powojennych w Polsce, strajkach i stanie wojennym. Pokazaliśmy także stolicę Górnego Śląska i jej obiekty kulturowe, odbyliśmy przejażdżkę „Elką” – kolejką w Parku Chorzowskim. Resztę dnia młodzież spędzała w rodzinach, a także w ramach zorganizowanych przez siebie spotkań.

W czwartek bardzo wczesnym rankiem ruszyliśmy do Krakowa, pięknego i bogatego w historię miasta. Tu zwiedziliśmy Zamek Królewski, Katedrę na Wawelu, przemierzyliśmy uliczki Starego Miasta i Rynek Główny, wstąpiliśmy do Collegium Novum i Collegium Maius. Wielkie wrażenie wywarło na nas Muzeum - Fabryka Oskara Schindlera oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Po wspólnym obiedzie z kolei zwiedzaliśmy do późna Kopalnię Soli”Wieliczka”. Ten bogaty plan spowodował, że wróciliśmy bardzo późno, ale za to pełni wielu różnorodnych doświadczeń.

Piątek przyniósł podsumowania. Wpierw obejrzelismy spot o Lublińcu, a później tworzyliśmy eBooka z IV fazy projektu - uczestnicy gromadzili swoje zdjęcia, kolaże, filmy, przeprowadzali wywiady, dzielili się wrażeniami, wszystkie te wytwory umieszczali na stronach powstającej od poczatku projektu elektronicznej książki. Następnie wzięli udział w zajęciach podsumowujących, wypełniali ankiety ewaluacyjne, rozwiązywali eQuiz badający wyniesioną z wizyty w Polsce wiedzę. Znalazł sie tez czas na kolejne wspólne tańce i zabawy. W międzyczasie dla nauczycieli z lublinieckich szkół odbywało się szkolenie z wykorzystywania aplikacji w paktyce szkolnej, cieszyło się ono dużym zainteresowaniem i zostało ocenione jako interesujące i wartosciowe. Finał tego dnia wypełniła musztra wojskowa przeprowadzona przez żołnierzy Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu, a po nim uroczyste rozdanie pamiątkowych pucharów i certyfikatów. Ponownie spotkalismy się wieczorem na imprezie pożegnalnej z tańcami, zabawami oraz pysznościami dostarczonymi przez rodziców. Wkrótce nasi goście zaczęli się rozjeżdżać – najpierw Turcy, potem Hiszpanie, Włosi i Anglicy. Pozostała w nas nostalgia, poczucie, że czas minął za szybko, że warto by było znów się spotkać.

W ciągu jednago tygodnia zdobylismy wiele doświadczeń i umiejętności, udało nam się zbudować bardzo dobre relacje, pokazać naszą historię i kulturę, naszą gościnnośc i otwartość. Wywarliśmy bardzo duże wrażenie na naszych gościach, którzy przekazali nam liczne komplementy i serdeczne podziękowania. Nie udałoby się osiągnąć takiego sukcesu bez zaangażowania wielu ludzi – nauczycieli, rodziców, uczniów, przedstawicieli instytucji oraz firm.

Wszystkim, którzy wspierali realizację wizyty parnterskiej w Szkole Podstawowej nr 4 w Lublińcu, serdecznie dziekujemy.

W imieniu organizatorów
Koordynator projektu – Ewa Prandzioch

Na skróty