godlo

 logosp4 3     godlo

projektue3

erasmus                           logog1facebook       

My się zimy nie boimy! – ale niektórzy tak :)

er2logoW dniach 25 lutego do 3 marca br. uczniowie z grupy projektowej „Conflict to Cooperation” wraz z opiekunami uczestniczyli w wizycie partnerskiej w brytyjskiej szkole Stroud High School i realizowali trzecią fazę projektu – „Rights and Gender Issues”.

Przygotowania do wyjazdu rozpoczęły się już znacznie wcześniej, gdyż uczestnicy projektu musieli wpierw zdobyć potrzebną wiedzę, a następnie wypracować materiały do przedstawienia partnerom, w szczególności zgłębić zlecony temat przemocy domowej. Nasi uczniowie odbyli szkolenie z wolontariuszem Amnesty International na temat praw kobiet i gender, wysłuchali prelekcji p. Joanny Staneckiej z MOPS w Lublińcu na temat aspektów prawnych przemocy domowej oraz Niebieskiej Karty, napisali listy w obronie pokrzywdzonych w ramach Maratonu Pisania Listów, przygotowali i przeprowadzili międzyszkolny konkurs „Stop przemocy domowej!”, a także – korzystając z nowoczesnych technologii – stworzyli eBooka projektowego oraz liczne materiały poglądowe, relacje, wywiady, które zostały do niego dołączone. Z takim bagażem doświadczeń wyruszyli w podróż do Wielkiej Brytanii.

Pierwszy dzień wizyty składał się z przywitania uczestników wymiany przez dyrektora szkoły oraz głównego koordynatora projektu – p. Sally Haigh. Następnie – uczniowie podzieleni na międzynarodowe grupy – zwiedzali szkołę. Stroud High School to elitarna szkoła, w której kształcą się wyłącznie dziewczyny. Składa się na nią kilka budynków, w których można znaleźć wszystkie wymarzone pracownie – tekstylną, kulinarną, teatralną, muzyczną, kilka widowiskowych, kilka informatycznych, baletową itd. Młodzież jest tutaj samodzielna, zna wartość wiedzy, angażuje się w wiele inicjatyw, rozwija swoje pasje - i to robiło wrażenie! Drugą część tego dnia wypełniła wycieczka do Gloucester, w którym zwiedziliśmy tajemniczą, ale i zachwycającą anglikańską katedrę, która jest zabytkiem liczącym ponad 1300 lat (ponoć Harry Potter tu był) oraz okoliczne zabytki, uliczki i doki.

Drugi dzień to prężna praca i różnorodne zajęcia, w skład których weszły: nauka medytacji i medytacja, zajęcia integracyjne, drama i konferencja na temat sytuacji kobiet w świecie. Było intensywnie i zabawnie.

Kolejny dzień to następna wyprawa, tym razem nieco dalej, bo do Oksfordu, aby zwiedzić tamtejszy uniwersytet, czyli najstarszy uniwersytet w Anglii i jeden z najbardziej renomowanych na świecie. Uczestnicy podziwiali wspaniałe budowle, bibliotekę, dziedziniec, uliczki, okoliczne ciekawe miejsca, ale była też chwila na relaks i zakupienie pamiątek. Następnie uczestnicy wizyty udali się Ashmolean Museum, w którym mogli podziwiać dzieła sztuki tworzone od antyku po dzień dzisiejszy. Wieczorem natomiast nadarzyła się niebywała okazja obejrzenia szkolnego musicalu pt. „We will rock you”, w którym wykorzystano piosenki zespołu „Queen”. Przedstawienie dostarczyło wielu emocji i wrażeń, zostało wykonane na bardzo wysokim poziomie. Muzyka, taniec i śpiew – wszystko na żywo. W przedsięwzięcie włączyli się oprócz nauczycieli i uczniów także rodzice, którzy docenili wartość włożonej pracy i zadbali o zbudowanie atmosfery gościnności.

Czwarty dzień przyniósł zajęcia kulinarne, m.in. uczniowie piekli babeczki, które następnie sprzedawali, a z których zysk został przeznaczony na szczytne cele. Ponadto znów w międzynarodowych grupach wypracowywali rezultaty projektu, tworzyli eBooki, korzystali z nowych aplikacji pod opieką specjalisty – prof. Joe Dyle’a. Miłą niespodzianką były obchody Światowego Dnia Książki, w ramach którego uczniowie i nauczyciele wcielali się w postacie.. – z książek! W szkole zaroiło się od hobbitów, dam, detektywów, jednorożców, podróżników itd. Było kolorowo…

Jednak te chwile zakłócił komunikat o nadchodzącej burzy śnieżnej i planowanym zamknięciu szkoły właśnie z powodu śniegu. W oka mgnieniu szkoła opustoszała, a uczniowie udali się do rodzin goszczących. Jednak nic straconego. W rezultacie młodzież zyskała czas na integrację, oddanie się sportom zimowym lub po prostu zimowym zabawom. Choć dla polskiej młodzieży to żadna nowość, uczestnicy z Hiszpanii i Włoch nie mogli się nacieszyć tymi atrakcjami.

Ostatni dzień planowanej wizyty to dla uczniów właśnie integracja, zabawa, zwiedzanie i praktykowanie znajomości języka angielskiego, a dla nauczycieli praca nad podsumowaniem tej fazy projektu, dokumentacja, ale też zwiedzanie unieruchomionej z powodu śniegu i lekkiego mrozu okolicy.

Wszyscy uczestnicy powrócili do szkoły zdrowi i bezpieczni, ale nade wszystko zadowoleni. Teraz czekamy na kolejną wizytę… u nas. Oj, będzie się działo!

Uczestnicy wyjazdu do SHS

Na skróty