godlo

 logosp4 3     godlo

projektue3

erasmus                           logog1facebook       

VIVA ESPAÑA

hiszpania117Viva España – druga wizyta projektowa w ramach projektu “Conflict to Cooperation”

Od 13 do 20 maja 2017r. ośmioro uczniów Gimnazjum nr 1 w Lublińcu wraz z opiekunami wzięło udział w spotkaniu w hiszpańskiej szkole Colegio Santo Angel w Badajoz w Hiszpaniii. Celem wizyty było zgłębianie tajemnic środowiska naturalnego, które współcześnie boryka sie z wieloma zagrożeniami spowodowanymi przez ingerencję człowieka.

Pozdróż rozpoczęliśmy nieco wcześniej ze względu na środek transportu, ale dzięki temu mieliśmy okazję zwiedzić po drodze stolicę Portugalii – Lizbonę, z której ruszyliśmy dalej wraz z pozostałymi uczestnnikami z Włoch, Turcji oraz Wielkiej Brytanii. Od razu zachwyciło nas piekno krajobazu, ciepło wiosennego słońca, przyjemny klimat oraz otwartość i serdecczność spotykanych ludzi.

Pierwszy dzień wypełniło powitanie wszystkich przybyłych i wspólne śniadanie, a nastepnie wycieczka rekreacyjna na łono natury do Barcarroty, gdzie integrowaliśmy się, biorac udział w zajęciach sportowych - mogliśmy pływać na kajakach, wspinać się po ścianie, zjeżdżać z mostu na linie, strzelać z łuku itp. Zmęczeni uczniowie, opaleni i uradowani powrócili do swoich rodzin goszczących, a następnego dnia już wypoczęci przystąpili do ralizacji zadań projektowych.

 

Wtorek poświęcono na przygotowanie i omówienie proekologicznej maskotki projektu. W międzynarodowych grupach uczniowie współpracowali nad wspólną propozycją, po czym – korzystając z materiałów plastycznych oraz surowców wtórnych - wykonywali ekomaskotkę. Powstało siedem niezwykłych stworków prezentujacych naszą planetę, jej uroki i zagrożenia. Spośród tych propozycji w ramach głosowania online wybrano maskotę grupy Mai. Popołudnie z kolei zajęły warsztaty szkoleniowe poprowadzone przez prof. Joe Dale z Wielkiej Brytanii na temat korzystania z aplikacji w telefonach komórkowych z systemem Android. Uczniowie uczyli się po to, aby przygotowaywać artakcyjne rezultaty projektu, które nastepnie złożą sie na eBooka projektu. Opiekunowie mieli tego dnia dodatkowe zajęcia, udali się do miejscowosci Merida, aby poznawać odkryty na początku XX wieku starożytny amfiteatr wraz z muzeum archeologicznym.

Nazajutrz udaliśmy sie do niewielkiej miejscowości Sao Vincence, w której znajduje sie park krajobrazowy wraz z rezerwatem przyrody. Rosną w nim drzewa korkowe, swobodnie żyją zwierzęta, które w naszym kraju zwykle hodowane są w pomieszczeniach zamkniętych. Po wędrówce przez park zwiedziliśmy lokalne muzeum oraz fabrykę korków.

W czwartkowy poranek każdy z partnerów projektu dzielił się swoimi doświdczeniami i efektami pracy w ramach drugiej fazy projektu. My przedstawiliśmy materiał na temat roli pszczół w ekosystemie, naszych zasobów naturalnych, konieczności ochrony lasów, a także pokazaliśmy reportaż z podjętych w ciągu dwóch miesięcy działań w ramach szkolnej grupy projektowej. Bez watpienia w tej kwestii jesteśmy zespołem przodującym. Popołudnie spędziliśmy wraz z ekologami z Badajoz strzegącymi lokalnej rzeki, która niebezpiecznie zarasta rosliną camelote. Poznaliśmy pracę zespołu, dowiedzielismy się, jakie gatunki roślin i zwierząt żyją w rzece Gwadianie i w jej otoczeniu.

Nauczyciele swe późne popołudnie spędzili na konferencji szkoleniowej na temat zastosowania aplikacji w telefonach i tabletach w ich codziennej pracy. Obecni byli zaproszeni goście z innych szkół oraz lokalna telewizja.

Na piątek zaplanowano lokalną proekologiczną demonstrację w samym centrum miasta. Tam nawoływaliśmy w obliczu mediów do ochrony środowiska naszej planety, ludności miasta wręczlismy przygotowane w trzech wersjach językowych ulotki. Nasza ulotka znów wskazywała na potrzebę ochrony pszczół miodnych. Po powrocie do szkoły wszyscy partnerzy dzielili się opracowanymi filmami, plakatami, eBookami, po czym uczniowie znów w mieszanych grupach odwiedzali innych uczniów szkoły goszczącej, aby podzielić się swoimi zdobytymi w projekcie doświadczeniami. Gdy zostały wręczone certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniach, uzupełniono karty pracy, a uczniowie udali się do rodzin, aby spędzić z nimi ostatnie popołudnie. Wieczorem zaś odbyła sie uroczystość pożegnalna z poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców uczniów Colegio Santo Angel. Były popisy taneczne i wzruszajace pożegnania. Uczciliśmy urodziny programu Erasmus +.

W sobotę z rana znów wszyscy goście ruszyli w swoją stronę, przez Lizbonę do ojczyzny. Trudno było sie rozstać i trudno wyrazić wszystkie słowa wdzięczności. Wiemy już, że w Hiszpanii, w Badajoz mamy swój drugi dom, który zawsze możemy odwiedzić.

Uczestnicy wyjazdu

Na skróty