godlo

 logosp4 3     godlo

projektue3

erasmus                           logog1facebook       

Przed wyjazdem do Badajoz w Hiszpanii czyli druga faza projektu

er2logo    W ciągu ostatnich dwóch miesięcy grupa projektowa Erasmus+ „Conflict to Cooperation” była tak pracowita jak pszczoły. Porównanie to jest w pełni uzasadnione, zrealizowaliśmy wiele zadań, uczestniczyliśmy w kilku ważnych szkoleniach i wykonaliśmy interesujące prace. Ponadto pszczoły stały się bohaterkami naszych materiałów, będąc w Hiszpanii, przypomnimy o poważnej roli, jaką odgrywają te owady w życiu na naszej planecie.

    Tuż po powrocie z Włoch wzięliśmy udział w ewaluacji pierwszej fazy projektu, przekazaliśmy pozostałym uczestnikom nasze refleksje i doświadczenia, podzieliliśmy się umiejętnościami, przydzielone zostały kolejne zadania.

    W drugiej fazie projektu mierzyliśmy się z konfliktami wywołanymi przez człowieka w środowisku naturalnym. Najpierw więc przygotowywaliśmy prezentacje i filmy definiujące szerokie pojęcie środowiska naturalnego oraz jego zasobów naturalnych. W szczególności przyglądaliśmy się tym zasobom, które są typowe dla naszego kraju oraz zasobom odnawialnym. Dla uczniów klas pierwszych i drugich zorganizowaliśmy apel z okazji Międzynarodowego Dnia Wody, w ramach którego informowaliśmy o zagrożeniach oraz zachęcaliśmy do oszczędzania tego nieocenionego daru. W ramach zadań wykonywanych w projekcie eTwinning zorganizowaliśmy kilka akcji, m.in. z okazji Dnia Lasu przypomnieliśmy o ochronie naszych polskich lasów i żyjących w nich zwierząt, z okazji Dnia Wiosny wszyscy uczestnicy pracujący w grupach przygotowali pyszne ekologiczne koktajle przypominające o konieczności zdrowego odżywiania i o tym, że i zasoby żywności kiedyś mogą się wyczerpać. Poza tym pracowaliśmy nad ekologicznymi emotikonami, tworzyliśmy w trzech wersjach językowych proekologiczne ulotki, które rozdamy mieszkańcom Badajoz, pisaliśmy listy do Ziemi z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, obmyślaliśmy projekty proekologicznych maskotek. W sumie powstało wiele wspaniałych projektów, które można podziwiać na naszym Facebooku lub na platformie TwinnSpeace. Szczególnie wartościowe dla nas są warsztaty na temat zasobów naturalnych, recyklingu, ochrony środowiska, które przeprowadziła dla uczniów pani Aniela Klose, nauczycielka fizyki w naszej szkole. Na bieżąco uczuliśmy się też języka angielskiego, wzbogacaliśmy nasze słownictwo o te pojęcia, które dotyczą ekologii.

    W międzyczasie odbyło się również kilka szkoleń związanych z kolejnymi fazami projektu. Pan Paweł Piekara z Amnesty International przeprowadził zajęcia z zakresu dyskryminacji kobiet we współczesnym świecie oraz kontrowersyjnego zagadnienia gender popularyzowanego w kulturze zachodniej (III faza projektu) Ćwiczenia odbyły się w dwóch grupach i zostały ocenione przez młodzież jako ciekawe i przydatne. Następnie pan płk Marian Michałek z Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu wprowadził nas w zagadnienia bezpieczeństwa i niebezpieczeństwa we współczesnym świecie, terroryzmu i wojen ( IV faza projektu). Dla wielu uczestników to spotkanie było najbardziej wartościowe.

    Poza tym w ramach dzielenia się doświadczeniami dwie nauczycielki, p. Katarzyna Łukawska – Pasternak oraz Marzena Kowalczyk – Jassak podzieliły się doświadczeniami w realizacji projektów międzynarodowych z grupą studentek – jest to tzw. job shadowing, zadanie spoczywające na barkach nauczycieli.

    Obecnie przygotowujemy się do podróży, które z pewnością będzie długą wyprawą i przyniesie wiele wrażeń. Trzymajcie za nas kciuki!

Ewa Prandzioch

Na skróty