projektue3

erasmus                           logog1facebook       

Conflict to Cooperation through History

Relacja z wizyty partnerskiej w Szkole Podstwowej nr 4 w Lublińcu

erasmus2 3W dniach od 13 maja do 19 maja br. Szkoła Podstawowa nr 4 w Lublińcu w ramach projektu “Conflict to Cooperation” w ramach programu międzynarodowego programu Erasmus + przyjmowała 44 gości z czterech krajów - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Turcji. Wspólnie spędzany czas wypełniły różnorodne zajęcia integracyjne i edukacyjne oraz wycieczki poznawcze realizujące temat ostatniej fazy projektu: “Konflikty i współpraca przez historię”. W sumie w realizacji zadań wzięło udział 90 osób.

Wizytę projektową otwarliśmy w szkole, witając partnerów chlebem i solą. W formie montażu słowno-muzyczno-filmowego w Miejskim Domu Kultury przedstawiliśmy naszą wyjątkową, ale też bolesną historię – liczne konflikty, cierpienie narodu, drogę do wolności, siłę woli Polaków, którzy okazali się niezwyciężeni. Była to bardzo cenna lekcja dla naszych gości, którzy jak dotąd dysponowali niewielką wiedzą na ten temat. Występ był poruszający dla wielu z nich, zaś historia Polski fascynująca. Nasi goście zaprezentowali także swoje wytwory: piosenkę, film, wiersz.

Kolejne punkty programu poniedziałkowego stanowiły warsztaty integracyjne, zwiedzanie szkoły oraz przygotowanych wystaw, m.in. poświęconych historii Lublińca w ciągu ostatnich 100 lat, wspólny tradycyjny obiad, spacer po Lublińcu ze zwiedzeniem Muzeum Św. E. Stein, szkolenie na temat wykorzystywania aplikacji w projekcie oraz rozgrywki sportowe w międzynarodowych zespołach. Zmęczeni, ale zintegrowani uczestnicy popołudnie mogli spędzić w swoich rodzinach goszczących, które dla swych gości przygotowały kolejne atrakcje.

Wtorek wypełnił wyjazd do Oświęcimia, który miał na celu zwiedzenie obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau. Czas wypełniły również warsztaty pt. “Pytania o Zagładę" i "Los dzieci młodocianych w obozie na podstawie dokumentów, fotografii i relacji". Doświadczenia tego dnia były trudne i bolesne, niemniej z przekonaniem nasi goście twierdzili, że konieczne, aby uczyć się z historii i nie powtarzać błędów.

Read more...

My się zimy nie boimy! – ale niektórzy tak :)

er2logoW dniach 25 lutego do 3 marca br. uczniowie z grupy projektowej „Conflict to Cooperation” wraz z opiekunami uczestniczyli w wizycie partnerskiej w brytyjskiej szkole Stroud High School i realizowali trzecią fazę projektu – „Rights and Gender Issues”.

Przygotowania do wyjazdu rozpoczęły się już znacznie wcześniej, gdyż uczestnicy projektu musieli wpierw zdobyć potrzebną wiedzę, a następnie wypracować materiały do przedstawienia partnerom, w szczególności zgłębić zlecony temat przemocy domowej. Nasi uczniowie odbyli szkolenie z wolontariuszem Amnesty International na temat praw kobiet i gender, wysłuchali prelekcji p. Joanny Staneckiej z MOPS w Lublińcu na temat aspektów prawnych przemocy domowej oraz Niebieskiej Karty, napisali listy w obronie pokrzywdzonych w ramach Maratonu Pisania Listów, przygotowali i przeprowadzili międzyszkolny konkurs „Stop przemocy domowej!”, a także – korzystając z nowoczesnych technologii – stworzyli eBooka projektowego oraz liczne materiały poglądowe, relacje, wywiady, które zostały do niego dołączone. Z takim bagażem doświadczeń wyruszyli w podróż do Wielkiej Brytanii.

Pierwszy dzień wizyty składał się z przywitania uczestników wymiany przez dyrektora szkoły oraz głównego koordynatora projektu – p. Sally Haigh. Następnie – uczniowie podzieleni na międzynarodowe grupy – zwiedzali szkołę. Stroud High School to elitarna szkoła, w której kształcą się wyłącznie dziewczyny. Składa się na nią kilka budynków, w których można znaleźć wszystkie wymarzone pracownie – tekstylną, kulinarną, teatralną, muzyczną, kilka widowiskowych, kilka informatycznych, baletową itd. Młodzież jest tutaj samodzielna, zna wartość wiedzy, angażuje się w wiele inicjatyw, rozwija swoje pasje - i to robiło wrażenie! Drugą część tego dnia wypełniła wycieczka do Gloucester, w którym zwiedziliśmy tajemniczą, ale i zachwycającą anglikańską katedrę, która jest zabytkiem liczącym ponad 1300 lat (ponoć Harry Potter tu był) oraz okoliczne zabytki, uliczki i doki.

Read more...

Wyniki konkursu plastycznego

Wyniki konkursu plastycznego „Stop przemocy domowej!” zorganizowanego w ramach

projektu „Conflict to Cooperation”

Kliknij na obrazek, aby powiększyć
Do konkursu wpłynęło 30 prac w trzech kategoriach wiekowych.

Jury składające się z koordynatorów projektu oraz uczestników wytypowało zwycięzców.

Kategoria klas I-III szkoły podstawowej

I miejsce Dominika Garus ze Szkoły Podstawowej w Ciasnej, Filia Glinica

Kategoria wiekowa klasy IV – VI szkoły podstawowej

I miejsce Maksymilian Kruk ze Szkoły Podstawowej im. Juliusza Ligonia w Strzebiniu

II miejsce Weronika Dyla ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu

III miejsce – Paweł Daniel ze Szkoły Podstawowej im. Juliusza Ligonia w Strzebiniu

Kategoria wiekowa klasy VII szkoły podstawowej i I oraz II gimnazjum

I miejsce ex aequo

 - Julia Maszkowska ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu

 - Ewelina Szczepanek ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu

II miejsce ex aequo

 - Aleksandra Gordzielik ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu

 - Hanna Kazuch ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Lublińcu

III miejsce - Julia Przyrowska Szkoły Podstawowej im. Juliusza Ligonia w Strzebiniu

GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za przyłączenie się do naszej akcji. Jesteśmy także wdzięczni nauczycielom-opiekunom za zmotywowanie młodzieży do realizacji tak trudnego tematu.

Koordynatorzy projektu i uczestnicy

Konkurs Plastyczny na Plakat pt. „Stop przemocy!”

konk plastInformacja o konkursie

Drodzy Państwo!

Jesteśmy grupą projektową działającą w Szkole Podstawowej nr 4. Obecnie nasza uwaga koncentruje się wokół problemów, które wynikają z relacji między ludźmi. W szczególności analizujemy temat przemocy – przemocy domowej. Odbyliśmy szkolenie, uczestniczyliśmy w akcji protestacyjnej, przeprowadziliśmy sondaż.

Zdecydowaliśmy się także na ogłoszenie konkursu, ponieważ zależy nam na zwróceniu uwagi na istotę przemocy, która dotyka nieczęsto wielu spośród nas.

Zależy nam, abyście włączyli się do naszej akcji!

Konkurs skierowany jest do każdego zainteresowanego, niezależnie od tego, ile ma lat.

Czekamy na Was!

REGULAMIN KONKURSU

II Międzynarodowe spotkanie projektowe – Turcja

Ewaluacja i planowanie

izmirProjekt „Conflict to Cooperation” znalazł się na półmetku. Tuż po złożeniu raportu postępu– 26 września - koordynatorzy wyruszyli w podróż do tureckiej szkoły IZMIR ANADOLU LISESI na międzynarodowe spotkanie projektowe, którego celem było omówienie dotychczas podjętych działań, zrealizowanych dwóch faz pt. „Migracja” i „Środowisko” oraz zaplanowanie, omówienie dalszych zadań w obrębie fazy: „Płeć” i „Historia”. W ramach trzydniowej konferencji wspólnie udało się wypracować szereg decyzji i wniosków.

Po pierwsze ewaluacja projektu sporządzona po każdej z wizyt pokazała postęp w osiąganiu celów. Uczniowie doskonale znają swoich partnerów, cenią sobie zdobyte doświadczenie, chętnie podróżują, by się uczyć i poznawać odmienne kultury. Bardzo cenną umiejętnością zdobytą w projekcie jest korzystanie z aplikacji w urządzeniach mobilnych, które służą bieżącej pracy i upowszechnianiu rezultatów. Równie pozytywną opinię o projekcie wyrazili ankietowani nauczyciele, rodzice i administracje szkół.

Sporą część dyskusji zajęły ustalenia dotyczące programów kolejnych wizyt, wzajemnego kontaktu, korzystania z eTwinningu, strony projektu oraz tworzenia eBooka projektu w aplikacji Chrome. Jak się okazało, projekt eTwinning - koordynowany przez naszą szkołę - jest realizowany efektywnie, stanowi bazę zgromadzonych fotografii, filmów i materiałów dydaktycznych. Sukcesywnie rozwija się strona projektu i trwają prace nad eBookiem. W dalszej części poznaliśmy także elementy programu wizyty w Wielkiej Brytanii – tu np. będziemy spotykać się z kobietami – aktywistkami czy pierwsza kobietą – biskupem. Przedstawiliśmy swoje propozycje na spotkanie podsumowujące projekt – zwiedzanie Krakowa, wizytę w Auschwitz-Birkenau, czy w Śląskim Centrum Wolności i Solidarności. Obecni koordynatorzy ustalili również, ze niebawem – w listopadzie w Lizbonie – napiszą kolejny ambitny projekt - BRAVE NEW WORLDS – skupiający się na naukach ścisłych, problemach zdrowotnych, zatrudnieniu, czy rozwoju środowiska.

Ostatni dzień wizyty objął również zajęcia kulturowe – uczestnicy zwiedzili dom Matki Boskiej w Efezie i ruiny starożytnego Efezu. Na co dzień podziwiali urodę nadmorskiego kurortu – Izmiru, jego życie, odmienność zwyczajów, ale i proeuropejskość.

II Międzynarodowe spotkanie projektowe było pracowitym, ale i pozytywnym doświadczeniem, które pogłębiło wzajemną zażyłość partnerów i zmotywowało do dalszej współpracy.

VIVA ESPAÑA

hiszpania117Viva España – druga wizyta projektowa w ramach projektu “Conflict to Cooperation”

Od 13 do 20 maja 2017r. ośmioro uczniów Gimnazjum nr 1 w Lublińcu wraz z opiekunami wzięło udział w spotkaniu w hiszpańskiej szkole Colegio Santo Angel w Badajoz w Hiszpaniii. Celem wizyty było zgłębianie tajemnic środowiska naturalnego, które współcześnie boryka sie z wieloma zagrożeniami spowodowanymi przez ingerencję człowieka.

Pozdróż rozpoczęliśmy nieco wcześniej ze względu na środek transportu, ale dzięki temu mieliśmy okazję zwiedzić po drodze stolicę Portugalii – Lizbonę, z której ruszyliśmy dalej wraz z pozostałymi uczestnnikami z Włoch, Turcji oraz Wielkiej Brytanii. Od razu zachwyciło nas piekno krajobazu, ciepło wiosennego słońca, przyjemny klimat oraz otwartość i serdecczność spotykanych ludzi.

Pierwszy dzień wypełniło powitanie wszystkich przybyłych i wspólne śniadanie, a nastepnie wycieczka rekreacyjna na łono natury do Barcarroty, gdzie integrowaliśmy się, biorac udział w zajęciach sportowych - mogliśmy pływać na kajakach, wspinać się po ścianie, zjeżdżać z mostu na linie, strzelać z łuku itp. Zmęczeni uczniowie, opaleni i uradowani powrócili do swoich rodzin goszczących, a następnego dnia już wypoczęci przystąpili do ralizacji zadań projektowych.

Read more...

Przed wyjazdem do Badajoz w Hiszpanii czyli druga faza projektu

er2logo    W ciągu ostatnich dwóch miesięcy grupa projektowa Erasmus+ „Conflict to Cooperation” była tak pracowita jak pszczoły. Porównanie to jest w pełni uzasadnione, zrealizowaliśmy wiele zadań, uczestniczyliśmy w kilku ważnych szkoleniach i wykonaliśmy interesujące prace. Ponadto pszczoły stały się bohaterkami naszych materiałów, będąc w Hiszpanii, przypomnimy o poważnej roli, jaką odgrywają te owady w życiu na naszej planecie.

    Tuż po powrocie z Włoch wzięliśmy udział w ewaluacji pierwszej fazy projektu, przekazaliśmy pozostałym uczestnikom nasze refleksje i doświadczenia, podzieliliśmy się umiejętnościami, przydzielone zostały kolejne zadania.

    W drugiej fazie projektu mierzyliśmy się z konfliktami wywołanymi przez człowieka w środowisku naturalnym. Najpierw więc przygotowywaliśmy prezentacje i filmy definiujące szerokie pojęcie środowiska naturalnego oraz jego zasobów naturalnych. W szczególności przyglądaliśmy się tym zasobom, które są typowe dla naszego kraju oraz zasobom odnawialnym. Dla uczniów klas pierwszych i drugich zorganizowaliśmy apel z okazji Międzynarodowego Dnia Wody, w ramach którego informowaliśmy o zagrożeniach oraz zachęcaliśmy do oszczędzania tego nieocenionego daru. W ramach zadań wykonywanych w projekcie eTwinning zorganizowaliśmy kilka akcji, m.in. z okazji Dnia Lasu przypomnieliśmy o ochronie naszych polskich lasów i żyjących w nich zwierząt, z okazji Dnia Wiosny wszyscy uczestnicy pracujący w grupach przygotowali pyszne ekologiczne koktajle przypominające o konieczności zdrowego odżywiania i o tym, że i zasoby żywności kiedyś mogą się wyczerpać. Poza tym pracowaliśmy nad ekologicznymi emotikonami, tworzyliśmy w trzech wersjach językowych proekologiczne ulotki, które rozdamy mieszkańcom Badajoz, pisaliśmy listy do Ziemi z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, obmyślaliśmy projekty proekologicznych maskotek. W sumie powstało wiele wspaniałych projektów, które można podziwiać na naszym Facebooku lub na platformie TwinnSpeace. Szczególnie wartościowe dla nas są warsztaty na temat zasobów naturalnych, recyklingu, ochrony środowiska, które przeprowadziła dla uczniów pani Aniela Klose, nauczycielka fizyki w naszej szkole. Na bieżąco uczuliśmy się też języka angielskiego, wzbogacaliśmy nasze słownictwo o te pojęcia, które dotyczą ekologii.

    W międzyczasie odbyło się również kilka szkoleń związanych z kolejnymi fazami projektu. Pan Paweł Piekara z Amnesty International przeprowadził zajęcia z zakresu dyskryminacji kobiet we współczesnym świecie oraz kontrowersyjnego zagadnienia gender popularyzowanego w kulturze zachodniej (III faza projektu) Ćwiczenia odbyły się w dwóch grupach i zostały ocenione przez młodzież jako ciekawe i przydatne. Następnie pan płk Marian Michałek z Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu wprowadził nas w zagadnienia bezpieczeństwa i niebezpieczeństwa we współczesnym świecie, terroryzmu i wojen ( IV faza projektu). Dla wielu uczestników to spotkanie było najbardziej wartościowe.

    Poza tym w ramach dzielenia się doświadczeniami dwie nauczycielki, p. Katarzyna Łukawska – Pasternak oraz Marzena Kowalczyk – Jassak podzieliły się doświadczeniami w realizacji projektów międzynarodowych z grupą studentek – jest to tzw. job shadowing, zadanie spoczywające na barkach nauczycieli.

    Obecnie przygotowujemy się do podróży, które z pewnością będzie długą wyprawą i przyniesie wiele wrażeń. Trzymajcie za nas kciuki!

Ewa Prandzioch

Podróże kształcą…

czyli o spotkaniu uczniów Gimnazjum nr 1 w Lublińcu w Rzymie

rzym117   5 marca, wczesnym i rześkim rankiem uczniowie z grupy projektowej „Conflict to Cooperation” wraz z nauczycielami wyruszyli w stronę lotniska w Warszawie Modlinie, by stamtąd udać się do Wiecznego Miasta na spotkanie, którego tematami przewodnimi były: dyskryminacja, migracja i uchodźcy, czyli wcale niełatwe zagadnienia.

   W ramach wizyty w Liceo Scientifico Statale Democrito w Rzymie uczniowie,pracując w międzynarodowych grupach, wraz z kolegami z Włoch, Hiszpanii, Turcji i Anglii, dyskutowali o współczesnych problemach związanych z wędrówką ludów w Europie i na świecie, o ich przyczynach i sposobach rozwiązania zaistniałej sytuacji. Spotkanie zostało otwarte ciepłym powitaniem przez organizatorów oraz koncertem inauguracyjnym skupionym na znanych piosenkach o wspaniałych ideałach jedności, poświęcenia, wspólnoty.

   Następni wszyscy obecni odbyli szkolenie poprowadzone przez prof. Joe Dale z Wielkiej Brytanii z zastosowania narzędzi ICT, które mają uczestnikom projektu pomagać przygotowywać filmy, plakaty, memy i inne rezultaty, w dodatku można je zainstalować w telefonie lub tablecie. W ramach warsztatów zastosowano różnorodne metody aktywizujące młodzież. M. in. uczniowie wcielali się w role dziennikarzy i uchodźców, by przeprowadzić wywiady, gromadzili słownictwo wokół tematu, prezentowali wypracowane przez siebie materiały, plakaty, prezentacje multimedialne, filmy z avatarami itp. Ponieważ było to pierwsze spotkanie całej grupy projektowej, każda ze szkól chwaliła się swoimi osiągnięciami w projekcie i np. zdobytą wiedzą o partnerach. Uczestnicy spotkania stworzyli logotypy projektowe, spośród których w demokratycznym głosowaniu wybrali jedno jako reprezentujące cały projekt. rzym217

   Bardzo atrakcyjną częścią programu wizyty było zwiedzanie Rzymu, w szczególności Coloseum, Forum Romanum z ogrodem pomarańczowym, Watykanu z BazylikąŚw. Piotra oraz Zamku Św. Anioła. Wieczorny spacer ulicami miasta oraz wyjazd do niedaleko oddalonej Ostii i widok wiosennego Morza Śródziemnego, wspaniałe potrawy i dania kuchni włoskiej, słodycze oraz lody włoskie, nowe owocne znajomości, gościnność, wyjątkowa atmosfera spotkania to oczywiście niepowtarzalne i niewymierne rezultaty wizyty w szkole w Rzymie, wizyty - która dość szybko przebiegła. Po tygodniu intensywnej pracy odbyła się uroczystość pożegnalna z dyskoteką oraz kolejną porcją smakowitości. Nazajutrz trzeba było wracać z bagażem emocji i pomysłów, z nadzieją na kolejne spotkania i z satysfakcją z odniesionego sukcesu – bo nasi uczniowie, uczniowie Gimnazjum nr 1 w Lublińcu, wspaniale radzili sobie z wszelkimi wyzwaniami.

   O uchodźcach, migracji, dyskryminacji i nietolerancji uczestnicy z grupy projektowej „Conflict to Cooperation” Gimnazjum nr 1 dowiadywali się długo przed wyjazdem: na szkoleniach, wykładach i warsztatach. Ta faza projektu została zakończona. Od połowy marca obserwujemy konflikty wywołane przez człowieka w … środowisku.

Koordynatorzy projektu

Page 1 of 2