godlo

logosp4 3     godlo

Polak Węgier, dwa bratanki... relacja z wycieczki uczniów klas drugich do Budapesztu

budap    56 uczniów klas drugich i 4 opiekunów pojechało na dwudniową wycieczkę do Budapesztu, by zgłębiać wiedzę na temat historii Węgier i relacji polsko-węgierskich na przestrzeni wieków.

Oto krótka relacja:

Wycieczkę rozpoczęliśmy o północy i po 9-godzinnej podróży dotarliśmy na Wzgórze Gellerta, skąd rozpościera się widok na Budapeszt i przepływający przez niego Dunaj. Na wzgórzu zobaczyliśmy twierdzę oraz Pomnik Wolności, który znajduje się na jego szczycie. Następnie zwiedziliśmy centrum Budapesztu, gdzie można było zobaczyć zabytki zarówno z czasów starożytności, średniowiecza, okupacji tureckiej, jak i złotego wieku Węgier. Wielokrotnie mieliśmy okazję podziwiać miasto z różnej perspektywy przejeżdżając przez mosty na Dunaju, które łączą Budę i Pest. Byliśmy również na Placu Bohaterów, gdzie znajdują się posągi przywódców plemion Madziarów oraz Placu Wolności, którego nazwa związana jest z bojownikami o wolność Węgier. Weszliśmy do wnętrza Bazyliki św. Stefana, która jest obecnie największym kościołem stolicy Węgier. Odbyliśmy również spacer ulicą Vaci, gdzie znajduje się główny deptak w Budapeszcie. Ulica ta znana jest przede wszystkim z bogatej ornamentyki budynków, ale również z licznych sklepów, kawiarni i restauracji.

Będąc na Węgrzech musieliśmy koniecznie zjeść zupę gulaszową, którą zaserwowano nam na kolację po wyczerpującym pierwszym dniu. W drugim dniu pobytu w Budapeszcie dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji na temat węgierskich wynalazków, takich jak: pióro kulkowe czy kostka Rubika. Byliśmy również na Wzgórzu Zamkowym, gdzie znajdują się najstarsze domy Budapesztu. W drodze do Polski zatrzymaliśmy się w miejscowości Szentendre, gdzie zwiedziliśmy muzeum produkcji i zdobienia marcepanu oraz muzeum miniaturowych rzeźb. Wycieczka do Budapesztu okazała się niezwykłym przeżyciem historycznym, kulturalnym i estetycznym dla wszystkich jej uczestników.

Serdecznie podziękowania kierujemy pod adresem Biura Podróży Kormoran z Olesna - organizatora naszej wycieczki