Conflict to Cooperation through History
Relacja z wizyty partnerskiej w Szkole Podstwowej nr 4 w Lublińcu
W dniach od 13 maja do 19 maja br. Szkoła Podstawowa nr 4 w Lublińcu w ramach projektu “Conflict to Cooperation” w ramach programu międzynarodowego programu Erasmus + przyjmowała 44 gości z czterech krajów - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Turcji. Wspólnie spędzany czas wypełniły różnorodne zajęcia integracyjne i edukacyjne oraz wycieczki poznawcze realizujące temat ostatniej fazy projektu: “Konflikty i współpraca przez historię”. W sumie w realizacji zadań wzięło udział 90 osób.
Wizytę projektową otwarliśmy w szkole, witając partnerów chlebem i solą. W formie montażu słowno-muzyczno-filmowego w Miejskim Domu Kultury przedstawiliśmy naszą wyjątkową, ale też bolesną historię – liczne konflikty, cierpienie narodu, drogę do wolności, siłę woli Polaków, którzy okazali się niezwyciężeni. Była to bardzo cenna lekcja dla naszych gości, którzy jak dotąd dysponowali niewielką wiedzą na ten temat. Występ był poruszający dla wielu z nich, zaś historia Polski fascynująca. Nasi goście zaprezentowali także swoje wytwory: piosenkę, film, wiersz.
Kolejne punkty programu poniedziałkowego stanowiły warsztaty integracyjne, zwiedzanie szkoły oraz przygotowanych wystaw, m.in. poświęconych historii Lublińca w ciągu ostatnich 100 lat, wspólny tradycyjny obiad, spacer po Lublińcu ze zwiedzeniem Muzeum Św. E. Stein, szkolenie na temat wykorzystywania aplikacji w projekcie oraz rozgrywki sportowe w międzynarodowych zespołach. Zmęczeni, ale zintegrowani uczestnicy popołudnie mogli spędzić w swoich rodzinach goszczących, które dla swych gości przygotowały kolejne atrakcje.
Wtorek wypełnił wyjazd do Oświęcimia, który miał na celu zwiedzenie obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau. Czas wypełniły również warsztaty pt. “Pytania o Zagładę" i "Los dzieci młodocianych w obozie na podstawie dokumentów, fotografii i relacji". Doświadczenia tego dnia były trudne i bolesne, niemniej z przekonaniem nasi goście twierdzili, że konieczne, aby uczyć się z historii i nie powtarzać błędów.